tisdag 24 februari 2015

Dokumentation

Om 10 år kommer det vara stor lärarbrist skriver Svenska Dagbladet (läs mer här). De baserar detta på SCB:s siffror framtagna för Lärarförbundet. Om detta stämmer kommer det vara över 60 000 lärare som saknas. Det finns mycket man kan säga om det. Låt oss börja med administrationen.

Jag hoppas att man tar tag i detta men presenterar en helhet. Jag vet att mitt jobb är tungt men det är också ett av de bästa som finns. Det finns administration men samtidigt måste den finnas. Jag måste dokumentera mitt arbete med elever och deras progression. Jag måste kunna visa hur jag bedömt och att ta bort den administrationen verkar dumt.

Däremot behöver jag kanske inte skriva F-varningar i flertalet exemplar. Kanske behöver jag inte skriva F-varningar två eller tre gånger per kurs. Kanske behöver jag inte dokumentera allt jag säger till en elev. Kanske behöver jag inte dokumentera allt kring småsaker som om en elev pratat med mig om än det ena än det andra.

Det låter lite dumt men det gäller alltid att ha på fötterna i skolans värld. Bevisbördan är lärarens men samtidigt borde det ju räcka med en bra betygsdokumentation. Vi kanske överdriver en del. Vi är så rädda att inte göra rätt att vi nästan förklarar ihjäl oss.

Vad av detta kan man plocka bort? Vad ska man inte plocka bort? I en profession har man ett visst ansvar att dokumentera det man gör. Det intressanta är snarare hur vi ska dokumentera som borde vara i fokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar