Som lärare är jag ganska van vid att diskutera varför man
inte får kopiera av från nätet. Det är nog det största problemet tror jag finns
på gymnasienivå. Det är klart plagiering förekommer men det är sällan mina
elever har skickat in hela arbeten. Det har hänt några gånger. Två gånger var
det en uppgift jag själv gjort och som någon annan elev laddat upp någonstans.
Det var kanske inte så smart av någon inblandad.
Dock krävs det en hel del för att elever ska lära sig att
inte enbart producera eller helt ta annans produktion. Ibland kan det vara så
enkelt som att man lånat en fras men glömt att citera eller så kan det vara att
man har tagit ett helt arbete. I båda fall är det plagiering men jag skulle
vilja göra en skillnad. Det kan vara att den första eleven inte förstår att det
ska vara otroligt noggrant medan den andra eleven ändå måste ha sökt ganska
effektivt för att hitta ett arbete som passar in i uppgiften. Det kan finnas, menar Carroll och Zetterling
(2009), många orsaker till att studenter och att elever fuskar. Några av dem är att
man har börjat för sent, man tror att bra betyg är viktig för karriären eller
att man anser att uppgiften är orelevant. Det är ändå svårt att förstå varför
man väljer att plagiera eftersom jag anser att ingen av dessa egentligen ger en
förklaring till varför. Det förekommer dock redan på gymnasienivå att eleverna
börjar plagiera och en av orsakerna är säkert någon av de ovan uppräknade.
Det är klart att man kanske inte behöver göra ett arbete om
Astrid Lindgren när det redan har gjorts flera gånger. Det är därför det ibland
känns som om det svåraste kontrollprovet i nationella provet i svenska,
uppsatsdelen, ger mest men även att läsförståelsen har ändrats. Kanske är det
som Jonsson (http://netinhe.blogspot.se/2010/09/plagiat-och-prov.html)
skriver att det måste vara meningsskapande uppgifter bortom den fakta som finns
publicerad på olika sätt. Det är samtidigt intressant att allt fler som
studerar inom högre utbildning upptäcks (http://www.sydsvenskan.se/sverige/fler-fast-for-fusk-pa-hogskolorna/)
. Vad beror det på? Att fler fuskar eller att man har blivit bättre på att hitta
de som gör det?
Jag tror det är viktigt att försöka göra uppgifter som är
relativt unika men också som kräver att man bearbetar information. På gymnasiet
känner jag att arbetet med källor och förmågan att tolka dem är viktigare än
kanske att lära sig göra ett skriftligt arbete om något.
Jude Carroll och
Carl-Mikael Zetterling, (2009) Hjälp
studenterna att undvika plagiering, KTH Learning Lab och författarna http://people.kth.se/~ambe/KTH/Hjalpstudenterna.pdf
Hej
SvaraRaderaJag anser också att det är viktigt att läraren ger information om hur studenterna skall källhänvisa på rätt sätt. Tack för ditt inlägg.
Hälsningar Susanne Rogesund
Jag läste helt nyligen ett intressant inlägg där det framhölls att det blir allt mindre viktigt (kanske när man inte konkurrerar om utbildningsplatser) vad man har läst och vilka kurser man har gått. Isället blir det allt viktigare vad man kan göra med de kunskaper man har. Jag föreställer mig då att den som har plagierat sig till ett betyg och ändå inte kan något ligger ganska risigt till.
SvaraRaderaDet är sant. Jag hoppas att skillnaden mellan att kunna och att bara kunna återge blir viktig.
SvaraRaderaDu har flera viktiga poänger med det du skriver.
SvaraRaderaDet finns som du skriver olika anledningar till att elever plagierar, t.ex. att man vill ha ett högt betyg eller att man finner uppgiften ointressant. Kan det inte också vara så att man idag plagierar mer än tidigare och även att utvecklingen ser så ut, till stor del p.g.a. att man idag KAN plagiera så enkelt. Att man så lätt kan söka och hitta andra texter som liknar det man själv ska skriva, jo, till viss del förstår jag faktiskt hur frestande det kan vara, framför allt för unga människor. "Jag ska skriva en uppsats om världsreligionerna, jag har hittat en uppsats om världsreligionerna, jag tar den och kan spela dator i tre timmar istället för att slita i lika lång tid." Lite krasst kanske, men visst måste det vara så det går till i många fall, eller vad tror du? Och för att kort besvara din fråga om ifall det är fler som fuskar idag eller om man har blivit bättre på att hitta fuskarna så tror jag faktiskt att svaret är: både och!
Du skriver också om att försöka ändra uppgifterna så att de är unika för varje elev, och genom det undvika möjligheter till plagiering. Jag tror också på detta i viss mån, men tycker inte att det är helt enkelt att utforma uppgifter på detta sätt. Men att försöka duger, tycker jag.