lördag 13 april 2013

Att låna det som redan är skrivet


Som lärare är jag ganska van vid att diskutera varför man inte får kopiera av från nätet. Det är nog det största problemet tror jag finns på gymnasienivå. Det är klart plagiering förekommer men det är sällan mina elever har skickat in hela arbeten. Det har hänt några gånger. Två gånger var det en uppgift jag själv gjort och som någon annan elev laddat upp någonstans. Det var kanske inte så smart av någon inblandad.

Dock krävs det en hel del för att elever ska lära sig att inte enbart producera eller helt ta annans produktion. Ibland kan det vara så enkelt som att man lånat en fras men glömt att citera eller så kan det vara att man har tagit ett helt arbete. I båda fall är det plagiering men jag skulle vilja göra en skillnad. Det kan vara att den första eleven inte förstår att det ska vara otroligt noggrant medan den andra eleven ändå måste ha sökt ganska effektivt för att hitta ett arbete som passar in i uppgiften.  Det kan finnas, menar Carroll och Zetterling (2009), många orsaker till att studenter och att elever fuskar. Några av dem är att man har börjat för sent, man tror att bra betyg är viktig för karriären eller att man anser att uppgiften är orelevant. Det är ändå svårt att förstå varför man väljer att plagiera eftersom jag anser att ingen av dessa egentligen ger en förklaring till varför. Det förekommer dock redan på gymnasienivå att eleverna börjar plagiera och en av orsakerna är säkert någon av de ovan uppräknade.

Det är klart att man kanske inte behöver göra ett arbete om Astrid Lindgren när det redan har gjorts flera gånger. Det är därför det ibland känns som om det svåraste kontrollprovet i nationella provet i svenska, uppsatsdelen, ger mest men även att läsförståelsen har ändrats. Kanske är det som Jonsson (http://netinhe.blogspot.se/2010/09/plagiat-och-prov.html) skriver att det måste vara meningsskapande uppgifter bortom den fakta som finns publicerad på olika sätt. Det är samtidigt intressant att allt fler som studerar inom högre utbildning upptäcks (http://www.sydsvenskan.se/sverige/fler-fast-for-fusk-pa-hogskolorna/) . Vad beror det på? Att fler fuskar eller att man har blivit bättre på att hitta de som gör det?

Jag tror det är viktigt att försöka göra uppgifter som är relativt unika men också som kräver att man bearbetar information. På gymnasiet känner jag att arbetet med källor och förmågan att tolka dem är viktigare än kanske att lära sig göra ett skriftligt arbete om något.


Jude Carroll och Carl-Mikael Zetterling, (2009) Hjälp studenterna att undvika plagiering, KTH Learning Lab och författarna http://people.kth.se/~ambe/KTH/Hjalpstudenterna.pdf


                                                                                 

4 kommentarer:

  1. Hej

    Jag anser också att det är viktigt att läraren ger information om hur studenterna skall källhänvisa på rätt sätt. Tack för ditt inlägg.

    Hälsningar Susanne Rogesund

    SvaraRadera
  2. Jag läste helt nyligen ett intressant inlägg där det framhölls att det blir allt mindre viktigt (kanske när man inte konkurrerar om utbildningsplatser) vad man har läst och vilka kurser man har gått. Isället blir det allt viktigare vad man kan göra med de kunskaper man har. Jag föreställer mig då att den som har plagierat sig till ett betyg och ändå inte kan något ligger ganska risigt till.

    SvaraRadera
  3. Det är sant. Jag hoppas att skillnaden mellan att kunna och att bara kunna återge blir viktig.

    SvaraRadera
  4. Du har flera viktiga poänger med det du skriver.

    Det finns som du skriver olika anledningar till att elever plagierar, t.ex. att man vill ha ett högt betyg eller att man finner uppgiften ointressant. Kan det inte också vara så att man idag plagierar mer än tidigare och även att utvecklingen ser så ut, till stor del p.g.a. att man idag KAN plagiera så enkelt. Att man så lätt kan söka och hitta andra texter som liknar det man själv ska skriva, jo, till viss del förstår jag faktiskt hur frestande det kan vara, framför allt för unga människor. "Jag ska skriva en uppsats om världsreligionerna, jag har hittat en uppsats om världsreligionerna, jag tar den och kan spela dator i tre timmar istället för att slita i lika lång tid." Lite krasst kanske, men visst måste det vara så det går till i många fall, eller vad tror du? Och för att kort besvara din fråga om ifall det är fler som fuskar idag eller om man har blivit bättre på att hitta fuskarna så tror jag faktiskt att svaret är: både och!

    Du skriver också om att försöka ändra uppgifterna så att de är unika för varje elev, och genom det undvika möjligheter till plagiering. Jag tror också på detta i viss mån, men tycker inte att det är helt enkelt att utforma uppgifter på detta sätt. Men att försöka duger, tycker jag.

    SvaraRadera