fredag 24 april 2015

Datorer eller inte

Det har rasat en debatt i DN kring datorer i skolan eller inte. Det har handlat om att datorn som ett fungerande verktyg eller inte. Jag kan tycka att debatten känns konstig. Jag tycker alltid att datorn eller penna eller vad man nu ska använda sig av är lärarens val.

Jag har problemet att mina elever inte vill använda dator heller och tycker det är onödigt. Det är en konstig syn på framtiden och jag kämpar på. Elever med strukturproblem eller dyslexi skulle må bättre av att använda datorn men väljer bort den.

Dock tycker jag att det ska finnas en poäng med allt. Datorn har gjort min arbetsbörda något mindre och dessutom så har en del elever bättre struktur på sitt arbete. Det finns de som har lättare att hitta fakta och det är de som har lika svårt som innan. Datorn är ett verktyg som pennan eller boken. Det handlar om varför man använder den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar