onsdag 4 mars 2015

Lärarlegitimationen

Det skulle ju vara så bra med legitimationen. Det blev inte så. Det blev en mischmasch av ett svammel. Om du undervisat ett visst antal år i ett ämne då blir du behörig. Jag tänker att det borde gälla om du är äldre lärare. Hur kan det gälla om du varit lärare i nio år och i dessa år undervisat i ett ämne du inte varit behörig i men helt plötsligt blir du det.

Det stör mig. Det stör mig väldigt mycket faktiskt. Jag har läst in mitt tredje ämne. Det tog tid och ork och krävde mycket av mig eftersom jag var tvungen att göra det på min fritid. Inte en minut fick jag av min arbetsgivare fast att ingen var behörig i ämnet. Man anställde inte ens en behörig lärare men att min ansträngning inte var värd något fick man höra. Sedan fick en kollega i höstas behörighet i ett ämne hen aldrig läst en minut på universitetet av. Stör det mig? Ja, faktiskt.

Legitimationen hade kunnat visa på status men det blev inte så. Det blev ingenting. I höst får man inte som obehörig sätta betyg. Vi får se hur det går då. Men att sätta betyg är inte samma sak som att kunna sitt ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar