torsdag 8 maj 2014

Torsdag 8 maj

7.30 började dagen. Jag organiserade nationella prov för ettorna och såg till att informationen var tillgänglig för alla kollegor. Vi skriver provet anonymt och kodar elevernas namn. Detta gör vi för att bedömningen ska bli mer rättvis.

8.20 började provet och eleverna fick sina instruktioner och började skriva. Jag har ingen aning om mina elever är mycket smarta eller så men de vara klara långt innan de tre timmar de fick skriva. Det var några som höll på till 11.20 men ytterst få. Det som är bra med provet är att man får lite rättningstid.

11.30 träffade jag mina kollegor och lämnade över USB med prov. De skulle skrivas ut av en annan kollega. Proven delas sedan mellan oss och sedan läser och rättar vi lika många prov som vi har elever.

11.45 letade jag efter min rektor eftersom jag tydligen ska göra en dragning för politiker nästa vecka. Det hade ju varit trevligt att få veta av sin rektor. Men den jakten var lönlös och det är bara att gilla läget.

12.10 var det lunch så jag åt.

12.40 var det dags att gå till lektion. Den började 12.50 och en tredjedel av eleverna var på annan information. Så vi såg en dokumentär om andra världskriget.

13.50 var det rast för eleverna och jag satte mig för att läsa och svara på mejl samt faktiskt ta en kort rast själv.

14.15 kom eleverna för dagens sista lektion och vi arbetade med etik. De fick diskutera frågor i grupper och sedan prata med mig när de ville. En fråga skulle diskuteras med mig och jag gick runt till de olika grupperna. Det var en lugn och avslappnad lektion med några skratt.

15.30 gick jag till mitt arbetsrum och fick mina prov. När jag kom dit hade jag en liten överraskning som väntade på mig. Mina elever ska åka till Plönninge och vara med i skol-sm för hundträning. Jo, det låter kul. Jag ska tydligen köra eftersom den andra chauffören ballade ur. Grattis till mig. Så imorgon 15.30 drar vi söderut till Halland och kommer hem på lördag kväll. Jo, så min helg kommer att innebära en ledig dag när jag nog måste rätta prov.

16.30 åkte jag hem. Då hade jag fixat med allt inför dagen och jagat min rektor lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar