tisdag 6 maj 2014

Måndag vecka 19

Jag borde ha sammanfattat detta inlägg i går kväll men glömde bort det. Vi kör en dag senare istället.

7.30

Jag börjar jobba även om det är förtroendetid för min del. Jag tycker om mycket tid på morgonen. Det är för att jag funderar bra då. Jag fixar med nationella provet i svenska som min rektor ställt i mitt arbetsrum i fredags. Han är på kurs och kan inte dela ut. Jag förbereder mina lektioner och ser till att jag vet vad jag ska göra. Sedan delar jag upp proven mellan alla svensklärare och ser till att ev. överex delas lika mellan oss. Nu är kl. 8 ungefär och jag pratar med en kollega för att se till att informationen om morgonen gått ut till alla berörda. Innan jag går på lektion pratar jag med en av våra administratörer om ljudanläggning till elever i behov av stöd.

8.15 går jag till lektion. Det tar fem minuter eftersom jag måste lämna huset jag är i och gå till mitt klassrum. Det tar minst fem minuter att gå till de flesta klassrum på skolan. Vi är en ganska utsprid skola. Väl framme kommer eleverna lite i intervaller eftersom mitt schema och deras inte riktigt är synkade. På mitt står det 8.20 och på en del elevers 8.30. Vi ska arbeta med förberedelser inför det muntliga anförandet i nationella provet för svenska 3 så det är inte många instruktioner som behövs. Jag skriver ned på tavlan vad man kan göra och eleverna för anmäla vilken måndag de vill prata. Vi arbetar på till 9.40. Eleverna går till datasalen eller biblioteket och jag springer emellan. En elev var i Tanzania när den skriftliga delen genomfördes och rektor har bestämt att den eleven skulle skriva idag. Jag placerar eleven i ett eget klassrum, tar mobil och ger eleven en dator utan Internetuppkoppling. Sedan går vi igenom provet och han får börja skriva.

9.40 har den sista trean lämnat klassrummet och jag förflyttar mig till nästa klassrum. Det är i samma hus så det går fort. En av mina ettor kommer och ser lite nervös ut. Vi pratar en stund och eleven sätter sig på sin trygghetsplats. Jag går till min trea och frågar hur det går och ser till att instruktionen om hur provet ska sparas inte glömts bort. Jag går grannhuset för att leta reda på några ettor som gått lite fel. De följer med mig till klassrummet och de placerar sig för provet. Jag dricker lite vatten och läser min mejl.

10.00 börjar provet och jag går igenom instruktionerna och delar ut text- och svarshäfte. Eleverna börjar skriva och några behöver låna penna efter en stund och pennvässare flyttar fram och tillbaka över klassrummet. Det går bra och tystnaden faller över rummet och mitt hus. Jag chattar med mina mentorselever via vår lärplattform under tiden eftersom jag missar deras mentorstid denna dag. De har några förslag på bättre klassråd och jag tvingar dem att skriva ned för att det ska gå vidare. De undrar om några andra saker och jag svarar att det finns inga tydliga svar på varför en sak kan ändras. Mentorstiden är slut och de avslutar chatten och går på lektion. Jag vaktar vidare eftersom provet är på 120 minuter.

12.00 har alla elever skrivit klart men min elev i trean skriver fortfarande. Han har ungefär 20 minuter kvar och jag sätter mig och går igenom informationen inför onsdagens SETT-mässa. När jag sitter där kommer en av mina klasser som jag ska ha på eftermiddagen. De har av orsaker jag inte riktigt förstått endast min lektion efter lunch och vill börja nu. Nja, säger jag eftersom jag inte ätit lunch och dessutom har en stund innan jag kan gå och äta. Jag ringer min kollega om varför lektionen försvann men han är på samma kurs som min rektor och har inte förklarat det för mig eller eleverna. Det finns ingen vikarie då han är lärare i ett yrkesämne. Jag planerar om min lektion på stående fot för att få eleverna att stanna kvar. Vi ser en dokumentärfilm om andra världskriget som är 40 minuter lång. Min elev har skrivit klart provet och lämnar in. Vi pratar lite om det muntliga provet som ska genomföras snart och han vill arbeta hemma. Jag säger att det är lugnt och han går och äter. Jag går tillbaka och filmen är snart slut. Vi ska diskutera filmen men vi använder oss av www.todaysmeet.com. Vi diskuterar filmen på nätet och de tycker det är lite kul. Det bästa är att alla deltar i diskussionen och inte bara de som alltid pratar. Diskussionen pågår lite längre än vanligt och kvart över ett går eleverna för dagen. Jag plockar ihop proven och går på lunch.

13.25 är min första rast för dagen och jag äter lunch i lunchrummet. På gymnasiet behöver man inte äta med elever och det är faktiskt skönt. Jag sitter i en halvtimma men känner mig lite ensam eftersom alla har lektion men jag passar på att äta i lugn och ro och läser tidningen under tiden.

13.55 är jag på mitt arbetsrum och plockar med proven och ser till att de ligger säkert och tryggt i min låda. Jag går igenom eftermiddagens lektion och kopierar några sidor till onsdag. Jag pratar med en kollega och sedan tar jag min väska och går på lektion.

14.15 är det dags för dagens sista lektion. Jag börjar gå igenom historiebruk och eleverna pladdrar kring vad det kan vara. Vi gör några olika reflektioner. De får söka på nätet efter icke-bruk och moraliskt historiebruk. Några hittar ett bra bildförslag och en annan en bra sida om just detta. Vi gick vidare med att se ett youtubeklipp. Det visade på ett annat historiebruk och diskussionen handlade om vilket?



De fick avslutningsvis i grupper om två - tre elever ge exempel på olika kommersiella historiebruk de själva kom på och jag fick in förslag som var mer eller mindre rättvisande. Vi slutade lektionen 15.25 eftersom ingen av oss orkade klämma ur oss fem minuter till. Jag plockade ihop mina saker och pratade med tre elever som dröjde sig kvar. Vi pratade lite om Ryttareliten som gått på Svt. De gillar att det visar hästvärlden på riktigt tycker de.

Vi lämnar klassrummet och går mot bussarna och jag mot mitt arbetsrum. Klockan närmar sig 15.40 och jag dricker lite te medan jag skriver ut och kopierar papper till onsdagens lektion och sedan plockar jag lite mer med några papper. Jag letar reda på en kollega och vi pratar lite om morgondagen. När klockan närmar sig 16.20 går jag hem. Eller åker hem.

Jag arbetade lite med rättning och att göra några uppgifter inför morgondagen. Totalt har jag arbetat 8 timmar på jobbet och tre timmar förtroendetid. När nationella proven börjar är världen väldigt annorlunda. Trevlig tisdag på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar