fredag 8 maj 2015

Läxor igen

Det påbörjades en ny debatt om läxor i Dagens Nyheter. Jag kan ärligt inte förstå problemet. Läxor är inte alltid av godo men däremot är för repetition av saker. Jag tycker att man måste läsa mycket för att bli en god läsare och det kan man inte göra enbart i skolan.

Jag förstår att läxa inte är ultimata men kanske ska läxan handla om att mamma eller pappa eller någon annan vuxen läser för mig som liten är. Det är också träning.

Jag hade stora problem med matte som barn. Där är det också repetition som gäller när man kan. Det krävs minst lika mycket tid som att bli en god läsare.

Så problematisera gärna detta för allt hinner man inte med i skolan hur bra man än jobbar. Tänker jag i alla fall för jag tror inte att det bara är en sak som gör att man lär bättre. Dessutom handlar det om individualisering även här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar