måndag 11 maj 2015

Lärarlöner

I en debattartikel i Aftonbladet presenterade Ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, regeringens plan. Det är ju så att 3 miljarder kronor ska satsas på lärares löner under 2016. Det är väl ganska mycket pengar kan man tycka men frågan är på vad det ska satsas. Nya lärare som ska in i yrket och stanna kvar? Äldre lärare som är trötta och behöver uppmuntras? Eller förändringsbenägna lärare som vill utveckla?

Ja, det är inte lätt och jag tänker att SKL sitter och tänker precis samma. Det leder ofta till något kucklimuck som ingen tjänar något på. För i mellanmjölkens land får ingen sticka ut och vi lärare lever verkligen där. Differentieringen mellan högsta och lägsta lön behöver blir större för snart har vi inget spelrum att vara i.

Jag har jobbat som lärare i 12 år. Min nyaste kollega har 2 300 kr mindre än jag. Snart är hen om och jag hamnar efter. Det är faktiskt inte speciellt kul. Så ska det kanske vara för jag gillar verkligen inte att man systematiskt tänker fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar