tisdag 5 maj 2015

I mjäkighetens land

Den tredje maj skrev Maria Ludvigsson om hur Hackney, en del av Storlondon, hade lyckats ändra sina skolresultat. En av de som var drivande i detta var Åsa Melander som skrivet en rapport om just ändrade skolresultat.

Jag har inte läst rapporten men känner mig lite sugen av den anledningen att det fokuserar på skolledare. Det är inte lätt att vara rektor. Jag kan hålla med om det. Samtidigt måste rektor leda sina lärare. Det handlar också om att lärare måste leda i klassrummet. Jag blir lite fascinerad över att det är ett problem. Jag har inte alltid en så lugn miljö i klassrummet som jag skulle vilja men jag jobbar på det dagligen. För det kräver jobb. Tydlighet. Upprepning och gud vet vad. Fast det går inte att släppa. Fast vad är arbetsro?

Jag vill att mina elever ska kunna samtala och ha ett arbetsklimat där de kan samarbeta. Elever vill visst ha tyst och gärna att alla andra än jag själv är tyst. Hänger du med på logiken? Inte jag heller men jag tycker det är intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar