måndag 20 april 2015

Lärplattform eller inte

I mitten av mars höll min kommun kurs i vår lärplattform. Jag gick som utvald denna kurs. Det finns både ris och ros kring kursen. Jag satt och tänkte att den vi använder inte alltid är den allra bästa utan att det finns bättre därute. Tror jag.

Det finns också krafter i min kommun som tycker att vi inte ska använda en plattform utan köra på appar och lösa boliner eller GAPE. Där är jag enormt emot för de som är ängsliga kommer att bli ännu mer ängsliga. Då pratar jag både om elever och lärare. Mina kollegor är varierade när det kommer till digitala saker. Mina elever likaså.

Kollegorna blir rädda för att göra fel och tänker hjälp och att nej, inte gör jag det här inte. Mina elever är inte extremt vana vid datorer och trots att de är fenor på Facebook eller Snapchat så är de lite borta. Det är spännande när man samtidigt får höra att elever är så mycket mera vana med datorer än vad vi själva är.

Ja, och nej skulle jag säga. Mina elever är nästan mer konservativa än vad jag är när det kommer till datorer. Därför är lärplattformer bra för våra elever. Det kommer de alltid att vara för stödet och strukturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar