söndag 14 september 2014

Vänsterpartiet om skola

Vänsterpartiet är det som är tydligast emot vinster inom välfärden och emot friskolor som tar ut vinster. De vill också förstatliga skolan. Jag hoppas de menar alla skolor. För en kommunal skola som blir statlig blir liksom lite same, same and a little diffrent.

Ett statligt ansvar för skolan vill vänsterpartiet se. Sedan vill man att alla barn ska tillgång till en bra skola utan att behöva söka och ta sig långt från sitt hem.

En sak man tagit med är att de vill bryta mönstret mellan pojkar och flickor när det kommer till studieresultat. Lika så vill man att det ska finnas fler lärare i skolan.

Man vill att resursfördelningen till skolor ska vara behovsstyrd och påverkas av elevernas förutsättningar. Dessutom vill man att skolor ska kunna stängas om de anses dåliga. Jag hoppas man tänker att det även gäller kommunala skolor som inte håller måttet för så kan det ju vara nu. Partiet vill också begränsa antalet nationella prov.

Jag måste säga att de flesta förslag är bra men sedan finns det mindre bra. Men så är det ju. Jag måste säga att minskandet av nationella prov sålde mig lite eftersom jag tycker de inte alltid ger något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar