lördag 8 mars 2014

Internationella kvinnodagen



Idag är det internationella kvinnodagen. Det är synd att man måste ha en dag som visar att vi är långt ifrån att se män och kvinnor som jämlika.

Jag är glad att jag bor i Sverige där jag har möjlighet att lyfta dessa frågor. Jag har med elever testat att göra Livets lotteri där man kan se hur svårt det skulle vara att födas om i Sverige. Senast jag testade föddes jag i Tanzania. Där är barnäktenskap och könsstympning vanligt. Det är skillnad på att vara kvinna.

Vad ska vi då tänka på för att det ska bli bra? En sak handlar om kvinnofrid. Jag tror nästan Birger Jarl hade rätt när han instiftade just kvinnofrid. Så länge kvinnor i Sverige blir utsatta för våld, hot och sexuella övergrepp är det inte så lätt att prata om jämställdhet. Det är det primära för alla kvinnor världen över och inte bara i Sverige. Det finns så mycket att fokusera på men man måste börja där man står själv. Så gör det bästa av din egen vardag. Det är det enda sättet att förändra på långsikt.

Hoppas alla har haft en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar