onsdag 19 mars 2014

Inte ens kvinnor vill bli lärare om inte lönen blir bättre

Okej så drastiskt är det inte men i en undersökning som Lärarförbundet gjort, som du kan läsa här, visar det sig att även kvinnor väljer bort läraryrket pga låg lön. Eller oftare än män. Ja, det är väl inte så konstigt egentligen. De flesta kvinnor har en sämre löneutveckling än män i skolans värld eftersom man gärna vill ha kvar män.

Nu överdriver jag men på gymnasiet där jag själv arbetar har män ofta något högre lön och ibland undrar jag varför. Jag skulle nog inte heller bli lärare om ingångslönerna inte höjs. För barnmorskor skulle den tydligen bli 28000 i Örebro och 28500 i Västerås. Ja, där var inte jag när jag började som lärare och det tror jag få personer får i ingångslön.

Samtidigt är det bra att detta uppmärksammas. Det visar på att inte ens kvinnor tycker att vårt yrke är ett kall och är inte beredda på att arbeta för småsmulor. Man blir inte lärare för pengarna men man vill gärna ha en schysst lön för det. Det är ju inte som om man ska bo i skolan och på nåder få lite bidrag från skolans föräldrar. Det är inte småskolan eller 1800-tal. Upp till kamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar